Bunga Raya

Bunga Raya
 Bunga Raya -  Bunga ini dikenal juga dengan Bunga Kembang Sepatu atau dengan bunga sepatu, yang merupakan salah satu bunga kebangsaan Malaysia, bunga raya banyak dijadikan pula sebagai tanaman hias yang di tanam di daerah tropika dan separa tropika. bunganya biasanya bewarna merah, besar dan keras, akan tetapi bunga ini merupakan salah satu bunga yang tidak berbau.

Malaysia, setelah mencapai kemerdekaan, kementerian pertanian telah mencadangkan bunga ini sebagai bunga kebangsaan. pada tahun 1958, kementerian petanian mencadangkan 7 bunga, sebagai bunga kebangsaan dianatarnya adalah Bunga Kenanga, Bunga Raya, Bunga Melur, Bunga Teratai, Bunga Mawar, Bunga Cempaka dan Bunga Tanjung. Setelah pembicaraan, pada tahun 1960 bunga raya di tetapkan sebgai bunga kebangsaan. dan bunga raya terus di gunakan sebagai bunga kebangsaan, bila tanah Melayu bergabung dengan Singapura, Sabah dan Sarawak untuk menubuhkan Malaysia. 
Bunga raya selain warna merah terdapat juga dengan beberapa warna di antaranya warna putih, merah, kuning bata, kuning, merah jambu, dengan menurut jenisnya. Inilah sekilas tentang bunga raya..

Referensi dan sumber gambar: ms.wikipedia.org/wiki/Bunga_Raya, relakssminda.blogspot.com

Komentar